Posted by Unknown on Senin, April 13, 2015 in Islami | No comments
Syarat-syarat asas pakaian seorang wanita:
1 – Menutup Seluruh Tubuh, melainkan bahagian yang dikecualikan (yang boleh untuk tidak ditutup).
2 – Bukan dengan tujuan untuk berhias atau melawa.
3 – Menggunakan kain yang tebal (bukan yang tipis) sebagai kain pakaiannya.
4 – Tidak ketat (longgar) dan menggambarkan bentuk tubuh.
5 – Tidak diberi wangian (perfume).
6 – Tidak menyerupai pakaian lelaki.
7 – Tidak menyerupai pakaian wanita kafir.
8 – Bukan pakaian untuk bermegah-megah.
2 – Bukan dengan tujuan untuk berhias atau melawa.
3 – Menggunakan kain yang tebal (bukan yang tipis) sebagai kain pakaiannya.
4 – Tidak ketat (longgar) dan menggambarkan bentuk tubuh.
5 – Tidak diberi wangian (perfume).
6 – Tidak menyerupai pakaian lelaki.
7 – Tidak menyerupai pakaian wanita kafir.
8 – Bukan pakaian untuk bermegah-megah.
Perintah Menutup Aurat
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ
فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ
زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ
نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ
أُولِي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ
يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ
لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ
جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Maksudnya: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan (menjaga) pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan (memanjangkan) kain tudung (khimar) ke dadanya, dan jang`nlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera (anak-anak lelaki) mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”.” (Surah an-Nuur, 24: 31)
Maksudnya: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan (menjaga) pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan (memanjangkan) kain tudung (khimar) ke dadanya, dan jang`nlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera (anak-anak lelaki) mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”.” (Surah an-Nuur, 24: 31)
لا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلا أَبْنَائِهِنَّ وَلا
إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ
أَخَوَاتِهِنَّ وَلا نِسَائِهِنَّ وَلا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ
وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا
“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengenakan (dan melabuhkan) jilbabnya (pakaian) ke seluruh tubuh mereka”. Dengan demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, dan dengan itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-ahzaab, 33: 59)
“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengenakan (dan melabuhkan) jilbabnya (pakaian) ke seluruh tubuh mereka”. Dengan demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, dan dengan itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-ahzaab, 33: 59)
Maksud Hijab:
Hijab adalah bentuk mashdar, dan maknanya secara bahasa adalah yang besifat menutup, melindungi, dan mencegah.
Dari segi syara’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh
dan perhiasannya, sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari
mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang
dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab).
Iaitu ditutup/dihijab dengan pakaiannya atau dengan tinggal di rumahnya.
Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/penutup
kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan
mengenakan jilbab yang menutupi seluruh tubuh mereka.
Maksud Khimar:
Lafaz al-Khumru/khumur (ألخمر) yang termaktub di dalam ayat 31 surah
an-Nuur di atas adalah bentuk jama’ dari lafaz khimar (خمار) yang
membawa maksud sesuatu yang dapat menutupi. Maksudnya di sini, adalah
merujuk kepada menutupi kepala (tidak termasuk dada). Atau, ia juga
disebut dengan al-Miqna’ (sigular) atau al-Maqaani’ (jamak/plural) yang
membawa maksud tudung (penutup kepala). Secara lengkapnya (istilah) ia
adalah pakaian yang menutup bahagian kepala iaitu mencakupi rambut,
telinga, dan leher.
Berdasarkan penelitian Syaikh al-Albani, beliau menyatakan bahawa khimar
adalah penutup kepala, tidak ada yang nampak darinya, melainkan
lingkaran wajahnya. (al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi
wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 14)
Manakala sebahagian pendapat yang lain (dari ulama) menyatakan menutup termasuk bahagian wajah/muka.
Maksud Jilbab:
Bentuk jama’ dari kata Jilbab adalah jalaabib (جلاَبِيب). Jilbab ialah
pakaian yang menutupi seluruh tubuh. Fungsi jilbab lebih luas/umum dari
khimar, kerana jilbab merujuk kepada menutup tubuh wanita dari kepalanya
sehingga ke bahagian bawah tubuhnya (termasuk kaki). (Melainkan apa
yang dibenarkan untuk tidak ditutup/dibolehkan terbuka)
Al-Jauhari berkata: “Jilbab adalah kain/pakaian yang menutupi seluruh
tubuh.” (al-Mishbaahul Muniir fii Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, jil.
7, m/s. 372)
Berkenaan ayat 31 Surah an-Nuur
“وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا” – “Dan janganlah
mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak
daripadanya.”
Maksudnya di sini, janganlah kamu (wanita yang beriman) menampakkan
walau satu pun perhiasannya kepada lelaki ajnabi (yang bukan mahram),
kecuali yang tidak dapat disembunyikan.
Ibnu Mas’oud (radhiyallahu ‘anhu) berkata: (iaitu) “Selendang dan
pakaian”. Maksudnya di sini adalah kain tutup kepala yang biasa
dikenakan oleh wanita arab dan baju yang menutupi badannya. Tidak
mengapa menampakkan pakaian bawahnya. (al-Mishbaahul Muniir fii
Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, jil. 7, m/s. 374-375)
Manakala sebahagian yang lain (pendapat yang lebih kuat) menyatakan
bahawa tidak mengapa menampakkan tapak tangan (dari pergelangan ke tapak
tangan) dan muka/wajah. Syaikh al-albani menjelaskan berdasarkan
riwayat-riwayat yang mutawatir bahawa “kecuali yang (biasa) nampak
daripadanya” adalah muka/wajah dan tapak tangan sebagaimana yang biasa
berlaku kepada wanita-wanita pada zaman Nabi dan generasi sahabat.
(al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H,
m/s. 60)
Begitu juga dengan imam al-Qurthubi yang menjelaskan bahawa “kecuali
yang (biasa) nampak daripadanya” adalah muka/wajah dan tapak tangan dan
ianya dikuatkan dengan dalil dari hadisriwayat Abu Daud:
Dari ‘Aisyah, bahawa Asma’ binti Abu Bakar pernah menemui Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Salam dengan mengenakan pakaian yang tipis.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam pun berpaling darinya, lalu
berkata, “Wahai Asma’, sesungguhnya wanita itu apabila telah mencapai
masa haid, dia tidak sepatutnya memperlihatkan tubuhnya melainkan ini
dan ini. Beliau berkata begitu sambil menunjuk ke wajah dan kedua tapak
tangannya. Ini adalah cara yang paling baik dalam menjaga dan mencegah
kerosakan manusia. Maka, janganlah para wanita menampakkan bahagian
tubuhnya, melainkan wajah dan tapak tangannya. Allahlah yang memberi
taufiq dan tidak ada Tuhan (yang benar) melainkan Dia.” (Tafsir
al-Qurthubi, 11/229. Rujuk: al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii
Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 58-59)
Hadis ‘Aisyah yang diriwayatkan oleh Abu Daud tersebut juga diriwayatkan
oleh al-Baihaqi, 2/226, 7/86. ath-Thabrani, Musnad asy-Syamiyyin, m/s.
511-512. Ibnu Adi, al-Kamil, 3/1209. Syaikh al-Albani menyatakan bahawa
hadis ini mursal sahih dari jalan Qatadah yang dikuatkan dengan jalan
Ibnu Duraik serta Ibnu Basyir. Rujuk perbahasan selanjutnya berkenaan
hadis ini oleh al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa
as-Sunnah, 1412H, m/s. 67-68)
“وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ” – “Dan hendaklah
mereka menutupkan (memanjangkan) kain tudung (khimar) ke dadanya,”
Maksudnya, kain tudung yang memanjang melebihi dada sehingga dapat
menutupi dada dan tulang dada. Hukum ini adalah supaya wanita mukmin
memiliki perbezaan yang jelas berbanding dengan wanita-wanita
jahiliyyah, kerana wanita-wanita jahiliyyah tidak pernah melakukan apa
yang diperintahkan oleh Allah tersebut. Menjadi kebiasaan mereka lalu di
hadapan para lelaki dengan menampakkan dada tanpa ditutupi. Malah,
mereka juga menampakkan leher, jambul rambut, dan anting-anting telinga
mereka. Maka, Allah Subhanahu wa Ta’ala pun memerintahkan kepada
wanita-wanita yang beriman supaya menutup diri mereka di hadapan lelaki
ajnabi (yang bukan mahramnya) atau apabila keluar dari rumah.
(al-Mishbaahul Muniir fii Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, jil. 7, m/s.
375)
Maka, dengan ini, jelaslah bahawa wanita-wanita yang beriman (Islam)
wajib untuk berhijab (menutup aurat) dengan mengenakan pakaian menutup
seluruh tubuhnya kecuali yang dibenarkan terbuka (dinampakkan) iaitu
muka dan tapak tangan.
Menurut Syaikh al-Albani rahimahullah:
“Wajib bagi seluruh kaum wanita, sama ada yang merdeka, atau pun yang
hamba supaya menutup jilbab ke seluruh tubuh mereka apabila keluar rumah
(atau di hadapan lelaki ajnabi). Mereka hanya dibolehkan menampakkan
wajah dan tapak tangannya sahaja berdasarkan kebiasaan yang berlaku pada
zaman Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam kerana adanya persetujuan
beliau Shallallahu ‘alaihi wa Salam terhadap mereka.” (al-Albani, Jilbab
al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 111)
Wajibkah Menutup Wajah/Muka (Bagi Wanita)?
Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud di atas, membuka wajah
bukanlah suatu yang diharamkan malah dibenarkan. Memang terdapat
sebahagian pendapat yang menyatakan bahawa menutup wajah adalah wajib
(dengan membiarkan hanya mata yang kelihatan). Maka, terdapat sebahagian
wanita yang mempraktikkannya dengan mengenakan niqab (kain penutup yang
menutup wajah dari hidung atau dari bawah lekuk mata dan ke bawah) atau
purdah. Namun, menurut Syaikh al-Albani rahimahullah, menutup wajah dan
kedua tapak tangan itu hukumnya adalah sunnah dan mustahab sahaja
(tidak sampai kepada hukum wajib). (al-Albani, Jilbab al-Mar’atil
Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 12)
Beliau juga menjelaskan bahawa:
“Dapat diambil kesimpulan bahawa permasalahan menutup wajah bagi
seseorang wanita dengan purdah/niqab atau yang sejenisnya seperti yang
dikenakan oleh sebahagian wanita zaman ini yang bersungguh-sungguh
menjaga dirinya adalah suatu perkara yang memang terdapat di dalam
syari’at dan termasuk amalan/perbuatan yang terpuji walaupun ianya
bukanlah suatu hukum yang diwajibkan (ke atas mereka). Kepada mereka
yang mengenakannya (menutup wajah) bererti dia telah melakukan suatu
kebaikan dan mereka yang tidak melakukannya pula tidaklah berdosa.”
(al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H,
m/s. 128)
Ini adalah kerana terdapat banyaknya riwayat-riwayat yang jelas
menunjukkan bahawa tidak wajibnya menutup wajah. Namun, terdapat juga
riwayat-riwayat yang lain yang menunjukkan adanya sunnah terhadap
perbuatan menutup wajah (bagi wanita).
Riwayat Yang Menunjukkan Adanya Sunnah Menutup Wajah
Perlu kita fahami bahawa walaupun perbuatan menutup wajah dan tapak
tangan bukanlah suatu perkara yang diwajibkan bagi wanita, namun
perbuatan tersebut ada dasarnya dari Sunnah, dan ianya juga pernah
dipraktikkan oleh para wanita di Zaman Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam
sebagaimana yang pernah disabdakan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Salam sendiri (maksudnya),
“Janganlah wanita yang ber-ihram itu mengenakan penutup wajah/muka atau
pun penutup/kaos (sarung) tangan.” (Hadsi Riwayat al-Bukhari, 4/42, dari
Ibnu ‘Umar)
Dari hadis ini menunjukkan bahawa apabila di luar waktu berihram, mereka
akan mengenakan penutup wajah dan tangan. Maka dengan sebab itulah Nabi
mengarahkan apabila mereka di dalam ihram supaya tidak berbuat demikian
(menutup wajah dan tangan).
Malah, terdapat banyak hadis yang menunjukkan bahawa para isteri Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa Salam memakai niqab (menutup wajah-wajah mereka).
Perbuatan menutup wajah juga tsabit dari banyak atsar-atsar
sahabat/tabi’in yang sahih. Ini adalah sebagaimana beberapa riwayat
berikut:
1 – Dari ‘Aisyah, dia berkata:
“Biasanya para pemandu lalu di hadapan kami yang sedang berihram bersama
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam. Maka, jika mereka melewati
kami, maka masing-masing dari kami menjulurkan jilbab yang ada di atas
kepala untuk menutup muka. Namun, apabila mereka sudah berlalu dari
kami, maka kami pun membukanya kembali.” (Hadis Riwayat Ahmad,
al-Musnad, 5/30. Hadis ini hasan, lihat al-Irwa’, no. 1023, 1024)
2 – Dari Asma’ binti Abu Bakar, dia berkata:
“Kami biasa menutup wajah kami dari pandangan lelaki dan sebelum itu
kami juga biasa menyisir rambut ketika ihram.” (Hadis Riwayat al-Hakim,
al-Mustadrak, 1/545. Disepakati oleh adz-Dzahabi)
3 – Dari Ashim al-Ahwal, dia berkata:
“Kami pernah mengunjungi Hafshah bin Sirin (seorang tabi’iyah) yang
ketika itu dia menggunakan jilbabnya untuk menutup wajahnya. Lalu, aku
katakan kepadanya, “Semoga Allah memberi rahmat kepadamu. Allah
berfirman: “Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haid
dan mengandung) yang tidak memiliki keinginan untuk berkahwin (lagi),
bagi mereka tiada dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak
(bermaksud) menampakkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik
bagi mereka.” (Surah an-Nuur, 24: 60).” (Atsar Riwayat oleh al-Baihaqi,
7/93)
Berkenaan ayat 60 dari surah an-Nuur tersebut, Syaikh Abdurrahman
as-Sa’di berkata di dalam tafsirnya, jil. 5, m/s. 445, katanya: “Iaitu
pakaian yang jelas tampak, seperti khimar (penutup kepala) dan
sejenisnya yang sebelumnya telah Allah wajibkan untuk dipakai oleh
wanita sebagaimana di dalam ayat “… dan hendaklah mereka melabuhkan
khimar mereka sehingga ke dadanya.”
4 – Dari ‘Abdullah bin ‘Umar, dia berkata:
“Ketika Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam meliuhat Syafiyah, beliau
Shallallahu ‘alaihi wa Salam melihat ‘Aisyah mengenakan niqab (penutup
wajah) di dalam sekumpulan para wanita. Dan beliau Shallallahu ‘alaihi
wa Salam tahu bahawa itu adalah ‘Aisyah berdasarkan niqabnya.” (Hadis
Riwayat Ibnu Sa’ad, 8/90)
5 – Dari Anas bin Malik (dalam Perang Khaibar):
“…Akhirnya para sahabat pun mengetahui bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi
wa Salam menjadikannya (Shafiyah) sebagai isteri. Ini adalah kerana
beliau Shallallahu ‘alaihi wa Salam memakaikan khimar kepadanya dan
membawanya duduk di belakangnya (di atas unta). Dan beliau pun
menutupkan selendang (pakaian) beliau Shallallahu ‘alaihi wa Salam pada
punggung dan wajahnya…” (Lihat: Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/387, 9/105.
Muslim, 4/146-147. Ahmad, 3/123, 246, 264)
6 – Dari ‘Aisyah (di dalam peristiwa al-Ifki), dia berkata:
(ketika di dalam suatu perjalanan perperangan, ‘Aisyah tertinggal dalam
satu persinggahan) katanya, “… aku berharap kumpulan prajurit akan
menyedari bahawa aku tidak ada di dalam tandu dan segera akan kembali
mencariku (yang tertinggal). Ketika aku duduk di perkhemahanku itu, aku
terasa mengantuk lalu aku pun tertidur.
Ketika itu, Shafwan bin Mu’aththal as-Sulaimi adz-Dzakwani juga
mengalami nasib yang sama, tertinggal dari rombongan prajurit. Dia pun
berjalan menghampiri perkhemahanku dan melihat dari kegelapan ada
sekujur tubuh manusia yang sedang tertidur. Dia pun menghampiriku. Dan
dia mengenaliku, kerana dia pernah melihatku sebelum turun ayat hijab.
Ketika dia tahu bahawa yang tertidur itu adalah aku, dia pun berteriak
istirja’ (inna lillahi wa inna ilaihi raji’un). Teriakan tersebut
membuatkanku terjaga dari tidur dan aku cepat-cepat menutup wajahku
dengan jilbab…” (rujuk di dalam Tafsir Ibnu Katsir di bawah penafsiran
Surah an-Nuur, 24: 11. Sirah Ibnu Hisyam, 3/309. Hadis Riwayat
al-Bukhari, 8/194-197. Muslim, 8/133-118)
Riwayat Yang Menunjukkan Dibolehkan Membuka Wajah Dan Tapak Tangan
1 – Dari Imran bin Hushain, katanya:
“Suatu ketika aku pernah duduk bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Salam. Tiba-tiba Fatimah datang, lalu berdiri di hadapan beliau
Shallallahu ‘alaihi wa Salam. Aku memandang ke arahnya. Di wajahnya
terdapat darah yang kekuning-kuningan…”(Hadis Riwayat Ibnu Jarir,
at-Tahzib (Musnad Ibnu Abbas), 1/286, 481)
2 – Dari Abu Asma’ ar-Rabi’, dia menyatakan bahawa pernah mengunjungi
Abu Dzar al-Ghifari yang ketika itu sedang berada di Rabdzah, yang di
sampingnya ada isteri yang berkulit hitam… (Hadis Riwayat Ahmad,
al-Musnad, 5/159)
3 – Dari Urwah bin Abdullah bin Qusyar, dia pernah mengunjungi Fathimah
binti Abu Thalib. Dia berkata, “Aku melihat di tangan Fathimah terdapat
gelang tebal, yang pada tiap-tiap tangannya terdapat dua gelang.” Dia
berkata lagi, “Dan aku juga melihat ada cincin di tangannya…” (Hadis
Riwayat Ibnu Sa’ad, 8/366. Shahih menurut Syaikh al-Albani)
4 – Dari Mu’awiyah, dia berkata:
“Aku pernah bersama ayahku mengunjungi Abu Bakar. Aku melihat Asma’
berdiri dekat dengannya, dan Asma’ kelihatan putih (wajahnya). Lalu aku
melihat Abu Bakar. Ternyata dia adalah seorang lelaki yang putih dan
kurus.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, Mu’jam al-Kabir, 1: 10/25)
5 – Dari ‘Aisyah, katanya:
“Kami para wanita mukminah biasanya menghadiri solat Subuh bersama Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa Salam dengan mengenakan kain yang tidak berjahit.
Kemudian para wanita tadi pulang ke rumahnya sebaik sahaja melaksanakan
solat. Mereka tidak dapat dikenali disebabkan gelap.” (Hadis Riwayat
al-Bukhari & Muslim. Lihat juga Shahih Sunan Abi Daud, no. 449)
Daripada hadis tersebut, para wanita tidak dapat dikenali diakibatkan
oleh keadaan yang gelap. Sekiranya tidak gelap, sudah tentu mereka dapat
dikenalpasti. Ini menunjukkan bahawa mereka tidak mengenakan penutup
wajah yang mana mereka boleh dikenali.
6 – Dari Ibnu Abbas dia berkata:
“Pernah seorang wanita solat di belakang Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wa Salam (di saf wanita). Dia seorang wanita yang sangat cantik dan
secantik-cantik wanita…” (Hadis Riwayat al-Hakim. Sahih, disepakati oleh
adz-Dzahabi. Lihat juga, Silsilah al-Ahadis as-Sahihah, no. 2472)
Malah, bolehnya membuka wajah bagi wanita tersebut juga turut didukung oleh firman Allah Subhanahu wa Ta’ala sendiri,
“Katakanlah kepada lelaki yang beriman supaya menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan mereka…” (Surah an-Nuur, 24: 30)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam berkata kepada Ali, “Wahai Ali,
janganlah engkau ikuti pandangan pertamamu dengan pandangan yang
berikutnya. Sesungguhnya hak kamu adalah pandangan yang pertama itu
sahaja.” (Hadis Riwayat Abu Daud, 1/335. Hadis hasan menurut Syaikh
al-Albani)
Dari Jarir bin Abdullah, dia berkata: “Aku pernah berkata kepada
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam berkenaan pandangan sekilas
(pandangan pertama). Beliau meemrintahkanku supaya segera memalingkan
pandangan tersebut.” (Hadis Riwayat Muslim, 6/182)
Kesimpulan dari firman Allah dan hadis tersebut adalah, sekiranya wanita
tersebut menutup wajah-wajah mereka, mengapa perlu untuk menundukkan
pandangan? Dengan ini, ia menunjukkan bahawa pada wanita itu ada
bahagian yang terbuka dan memungkinkan untuk dilihat.
Malah berdasarkan hadis tersebut, sekiranya wajah wajib ditutup, sudah
tentu bukan sahaja Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam memerintahkan kaum
lelaki memalingkan wajahnya, tetapi juga beliau akan memerintahkan
wanita untuk mengenakan penutup wajah.
Ciri-ciri Pakaian Wanita Yang Beriman
1 – Bukan dengan tujuan untuk berhias atau melawa (tabarruj):
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
“Dan hendaklah kamu (isteri-isteri Nabi) tetap di rumahmu serta
janganlah kamu berhias (tabarruj) dan bertingkah laku seperti
orang-orang jahiliyah yang dahulu…” (Surah al-ahzaab, 33: 33)
Wanita-wanita diperintahkan supaya tinggal di rumah, namun tetap
dibenarkan untuk keluar rumah dengan alasan yang dibenarkan oleh Syara’.
Muqatil bin Hayyan menyatakan berkenaan firman Allah (maksudnya),
“janganlah kamu berhias (tabarruj) dan bertingkah laku seperti
orang-orang jahiliyah yang dahulu” bahawa yang dimaksudkan dengan
tabarruj adalah meletakkan tudung di atas kepala tanpa menutup bahagian
leher, sehingga kalung-kalung mereka, anting-anting, dan leher mereka
dapat dilihat. Qatadah berkata, “Apabila kaum wanita keluar rumah, mreka
gemar berjalan dengan lenggang-lenggok, lemah gemalai, dan manja. Maka
Allah melarang semua itu. (al-Mishbaahul Muniir fii Tahdziibi Tafsiiri
Ibni Katsir, jil. 7, m/s. 279)
Menurut Syaikh al-albani rahimahullah:
“Tabarruj adalah perbuatan wanita menampakkan perhiasan dan
kecantikannya, serta segala sesuatu yang sewajibnya ditutup dan
disembunyikan kerana boleh membangkitkan syahwat klelaki. Dengan itu,
maksud asal perintah menutup aurat adalah supaya kaum wanita menutup
perhiasaannya (yang memiliki daya tarikan). Atas sebab itulah, maka
tidak masuk akal sekiranya jilbab yang bertujuan menutup tubuh
(aurat/perhiasan) itu pula menjadi pakaian untuk berhias/melawa
sebagaimaan yang sering kita temui zaman ini.” (al-Albani, Jilbab
al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 133)
2 – Menggunakan kain yang tebal (bukan yang tipis) sebagai kain pakaiannya
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:
“Pada akhir zaman nanti ada wanita dari kalangan umatku yang berpakaian,
namun sebenarnya mereka telanjang. Di atas kepala mereka seperti
terdapat punggung unta. Kutuklah mereka itu, kerana sebenarnya mereka
adalah wanita-wanita yang terkutuk.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, Mu’jam
al-Kabir, m/s. 232. Rujuk Silsilah al-Ahadis ash-Shahihah, no. 1326)
Ibnu Abdil Barr berkata: “Apa yang dimaksudkan oleh Nabi Shallallahu
‘alaihi wa Salam adalah para wanita yang mengenakan pakaian yang tipis
sekaligus menggambarkan bentuk tubuhnya…” (as-Suyuti, Tanwir al-Hawalik,
3.103)
Dari Abdullah bin Abu Salamah, bahawa ‘Umar al-Khaththab pernah
membahagikan baju qibthiyah (jenis pakaian mesir yang tipis berwarna
putih) kepada masyarakat, kemudian dia berkata, “Janganlah kamu pakaikan
baju-baju ini kepada isteri-isteri kamu!” Kemudian ada seseorang yang
menjawab, “Wahai Amirul Mukminin, aku telah memakaikannya kepada
isteriku, dan telah aku perhatikan dari arah depan serta belakang, yang
ternyata pakaian tadi tidaklah termasuk pakaian yang tipis.” Maka ‘Umar
pun menjawab, “Sekalipun tidak tipis, namun pakaian tersebut masih tetap
menggambarkan bentuk tubuh.” (Atsar Riwayat al-Baihaqi, 2/234-235)
Dari Syamiyah, dia berkata: “Aku pernah mengunjungi ‘Aisyah yang
mengenakan pakaian siyad, shifaq, khimar, serta nuqbah yang berwarna
kuning.” (Atsar Riwayat Ibnu Sa’ad, 8/70)
Siyad: adalah pakaian campuran sutera yang tebal.
Shifaq: adalah pakaian yang tebal dan begitu baik mutu tenunannya.
Nuqbah: adalah seluar yang tebal kainnya dan bermutu.
Maka, dengan itu hendaklah pakaian yang dikenakan bersifat tebal dan
tidak tipis. Sekaligus tidak menggambarkan bentuk tubuh dan menampakkan
warna kulit serta apa yang wajib disembunyikan (ditutup).
3 – Tidak ketat (longgar) dan menggambarkan bentuk tubuh
Usamah bin Zaid berkata:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam pernah memberikan kepadaku baju
qibthiyyah yang tebal hadiah dari Dihyah al-Kalbi. Baju tersebut aku
pakaikan kepada isteriku. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bertanya
kepadaku, “Mengapa engkau tidak pernah memakai baju qibthiyyah?” Aku
memberitahunya, “Baju tersebut aku pakaikan kepada isteriku.” Beliau
lantas berkata, “Perintahkan isterimu supaya memakai baju dalam ketika
mengenakan baju qibthiyyah tersebut, kerana aku bimbang baju tersebut
masih dapat menggambarkan bentuk tubuhnya.” (Hadis Riwayat Adh-Dhiya’
al-Maqdisi, al-Ahadis al-Mukhtarah, 1/441. Ahmad, 5/205. Hadis ini
memiliki penguat di dalam Riwayat Abu Daud, no. 4116 sehingga
menjadikannya hasan)
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam menjelaskan sebab larangan memakai
baju qibthiyyah bagi wanita adalah kerana kebimbangan beliau bahawa baju
tersebut masih dapat menggambarkan bentuk tubuh.
Jika kita perhatikan, bukankah pakaian tersebut tebal, jadi apa gunanya mengenakan pakaian dalam untuk masa yang sama?
Maka, perlulah kita fahami bahawa baju qibthiyyah tersebut walaupun
tebal, namun ia masih boleh menggambarkan bentuk tubuh, kerana dia
memiliki sifat lembut dan lentur (melekat) di tubuh seperti pakaian yang
terbuat dari sutera atau tenunan dari bulu kambing yang dikenali pada
zaman ini. Dengan sebab itulah, Rasulullah memerintahkan isteri Usamah
supaya memakai pakaian dalam supaya bentuk tubuhnya dapat dilindungi
dengan baik.
Dari Ummu Ja’far bintu Muhammad bin Ja’far, bahawa Fathimah binti Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam pernah berkata:
“Wahai Asma’, sesungguhnya aku memandang buruk seorang wanita yang
mengenakan pakaian tetapi masih menggambarkan bentuk tubuhnya.” (Atsar
Riwayat abu Nu’aim, al-Hilyah, 2/43. al-Baihaqi, 6/34-35)
4 – Tidak Diberi Wangian (perfume)
Dari Abu Musa al-Asy’ary, dia berkata:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:
“Wanita yang memakai wangi-wangian, dan kemudian dia melintasi suatu
kaum supaya mereka mencium bau wanginya, maka wanita tersebut adalah
wanita penzina.” (Hadis Riwayat an-Nasa’i, 2/283. Abu Daud, no. 4172,
at-Tirmidzi, 2786. Ahmad, 4/400. Menurut al-Albani, hadis ini hasan)
“Alasan dari larangan tersebut dapat dilihat dengan jelas iaitu
menggerakkan panggilan syahwat (kaum lelaki). Sebahagian ulama telah
mengaitkan perkara lain dengannya, seperti memakai pakaian yang cantik
(melawa), perhiasan yang ditampakkan, dan bercampur baur dengan kaum
lelaki.” (Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Bari, 2/279. Lihat Abu Malik
Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 151)
Dari Abu Hurairah, dia berkata:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam pernah bersabda: “Wanita yang
memakai bakthur (sejenis pewangi untuk pakaian), janganlah solat ‘isya’
bersama kami.” (Lihat Silsilah al-Ahadis ash-shahihah, no. 1094)
Dari Zainab ats-Tsaqafiyah, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:
“Jika salah seorang wanita di antara kamu hendak ke masjid, maka
janganlah sekali-kali dia memakai wangi-wangian.” (Hadis Riwayat Muslim)
Menurut Syaikh al-Albani rahimahullah:
“Apabila perkara tersebut diharamkan bagi wanita yang hendak ke masjid,
maka apatah lagi bagi wanita yang bukan ke masjid seperti ke pasar dan
seumpamanya? Tidak diragukan lagi bahawa perkara tersebut lebih haram
dan lebih besar dosanya.” (al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii
Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 151)
Al-Haitsami rahimahullah menjelaskan:
“Sesungguhnya keluarnya seseorang wanita dari rumahnya dengan mengenakan
wangi-wangian dan perhiasan adalah dosa besar, walaupun suaminya
memberi izin padanya.” (al-Haitsami, az-Zawaajir, 2/37. Lihat Abu Malik
Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 151)
5 – Tidak menyerupai pakaian lelaki
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dia berkata:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam melaknat lelaki yang memakai
pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki.” (Hadis Riwayat
Abu Daud, 2/182. Ibnu Majah. 1/588, Ahmad. 2/325. Sanad Hadis ini Sahih)
Dari Ibnu abbas radhiyallahu ‘anhu, dia berkata:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam melaknat lelaki yang menyerupai
wanita, dan wanita yang menyerupai lelaki.” (Hadis Riwayat al-Bukhari,
10/274)
Batas larangan yang dimaksudkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Salam berkenaan penyerupaan wanita dengan lelaki atau yang sebaliknya
tidaklah hanya merujuk kepada apa yang dipilih oleh sama ada kaum lelaki
atau wanita berdasarkan apa yang biasa mereka pakai. Tetapi, apa yang
lebih penting adalah perlunya merujuk kembali kepada apa yang wajib
dikenakan bagi kaum lelaki dan wanita berpandukan kepada perintah syara’
yang mewajibkan menutup aurat menurut kaedahnya. (Lihat juga: Abu Malik
Kamal, Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 152)
Di antara contoh perbuatan kaum wanita pada masa ini yang menyerupai
kaum lelaki di dalam berpakaian adalah mereka memendekkan kain-kain atau
pakaian-pakaian mereka sehingga mengakibatkan tersingkapnya kaki dan
betis-betis mereka. Malah lebih parah sehingga peha-peha mereka menjadi
tontonan umum.
Persoalan ini dapat kita fahami dengan baik melalui hadis yang berikut ini:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Sesiapa yang
melabuhkan pakaiannya (melebihi mata kaki/buku lali) dengan kesombongan,
maka Allah tidak akan melihatnya pada Hari Kiamat. Ummu Salamah
bertanya, “Bagaimana dengan kaum wanita, apa yang harus dilakukan pada
hujung (bawah) kain mereka?” Baginda pun menyatakan: “Sekiranya mereka
melabuhkannya, labuhkanlah sejengkal (dari tengah-tengah betis). Ia
berkata, “Sesungguhnya jika seperti itu (hanya sejengkal) maka kaki
mereka akan masih dapat tersingkap”. Baginda menjelaskan, “Maka,
labuhkanlah sehingga sehasta dan jangan lebih dari itu”. (Hadis Riwayat
Abu Daud, 4/364, no. 4119. an-Nasaa’i, 8/209, no. 5336-5339.
at-Tirmidzi, 4/223, no. 1736. Ahmad di dalam al-Musnad, 2/5555. Dan Abul
Razak as-San’ani di dalam al-Mushannafnya 11/82. Berkata Imam Muslim:
Sanad hadis ini sahih)
Melalui hadis ini, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam memerintahkan
supaya para wanita melabuhkan kain-kain atau pakaian mereka sehingga
tertutupnya betis dan kaki mereka.
Namun, apa yang berlaku pada masa ini adalah sebaliknya. Di mana, telah
banyak tersebar dan diketahui secara umum bahawa begitu ramai sekali
kaum lelaki yang gemar melabuhkan pakaiannya sehingga menyentuh tanah
atau melabuhkannya dengan melepasi paras mata kaki (buku lali), namun
berlaku sebaliknya pula kepada kaum wanita di mana mereka pula banyak
berpakaian seakan-akan tidak cukup kain. Iaitu dengan mendedahkan aurat
kepalanya (tidak bertudung), memakai pakaian ketat dan malah memendekkan
kainnya atau seluarnya sehingga tersingkap betis-betis mereka.
Bukankah ini sudah menunjukkan suatu perkara yang terbalik berbanding
sebagaimana yang dikehendaki oleh syari’at? Di mana Nabi Shallallahu
‘alaihi wa Sallam memerintahkan agar kaum lelaki supaya tidak ber-isbal
(tidak melabuhkan pakaiannya melebihi buku lali), dan memerintahkan agar
kaum wanitanya melabuhkan kain sehingga sejengkal melebihi buku lali.
Maka, tidak syak lagi, bahawa perkara ini juga tergolong di dalam suatu
bentuk penyerupaan di antara satu jantina dengan jantina yang lain dalam
berpakaian dan bertingkah laku.
Ini hanyalah sebagai contoh, malah banyak lagi contoh yang lainnya (bagi
lelaki yang menyerupai wanita) seperti lelaki yang mengenakan sutera
sebagai pakaian yang mana ia adalah pakaian yang diharamkan kepada
lelaki tetapi diharuskan bagi wanita. Begitu juga dalam persoalan
memakai emas, anting-anting, dan seumpamanya.
Dan bagi wanita yang menyerupai lelaki adalah mereka mengenakan pakaian
seluar yang ketat, berseluar pendek, tidak mengenakan tudung, memakai
baju yang menampakkan lengan-lengan mereka dan seumpamanya.
6 – Tidak Menyerupai Pakaian Wanita Kafir (Tasyabbuh)
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
“Adakah belum datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk
hatinya tunduk mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun
(kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang
sebelumnya yang telah diturunkan al-Kitab kepada mereka, kemudian
berlalulah masa yang panjang ke atas mereka sehinggalah hati mereka
menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang
fasiq.” (Surah al-Hadid, 57: 16)
Ibnu Katsir menjelaskan berkenaan ayat ini dengan katanya: “Oleh kerana
itu, Allah Ta’ala melarang orang-orang yang beriman menyerupai mereka
(orang-orang yahudi) sama ada dalam perkara aqidah atau pun
perkara-perkara fiqh.
Beliau juga menjelaskan (di bawah penafsiran al-Baqarah, 2: 104):
“Allah Ta’ala melarang hamba-hamba-Nya yang beriman menyerupai
orang-orang kafir, sama ada dalam ucapan mahu pun perbuatan mereka.”
(al-Mishbaahul Muniir fii Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, jil. 1, m/s.
364)
Dari Ibnu ‘Umar, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:
“Sesiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk dari golongan
mereka.” (Hadis Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani dalam
Shahihul Jami’, no. 6149)
Syaikh al-Albani rahimahullah menjelaskan:
“Di dalam syari’at Islam telah ditetapkan bahawa umat Islam, sama ada
lelaki atau pun perempuan, mereka tidak dibenarkan bertasyabbuh
(menyerupai) orang-orang kafir, sama ada dalam persoalan ibadah, hari
perayaan, dan juga berpakaian terutamanya yang merujuk kepada
pakaian-pakaian khas agama mereka. Ini adalah merupakan prinsip yang
asas di dalam agama Islam, yang sayangnya telah banyak diabaikan oleh
umat Islam zaman sekarang” (al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii
Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 176)
Di dalam sebuah hadis, ia menjelaskan bahawa Rasulullah mengharamkan
kepada kita memakai pakaian yang merupakan pakaian orang-orang kafir.
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr, dia berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Salam melihatku memakai dua pakaian yang diwarnai dengan warna kuning
(yang menyerupai pakaian kebiasaan orang kafir), maka beliau pun
berkata:
“Sesungguhnya ini adalah pakaian orang-orang kafir, maka janganlah
engkau memakainya”.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 2077. an-Nasa’i 2/298.
Ahmad, 2/162)
Dari Ali radhiyallahu ‘anhu: “Janganlah kamu memakai pakaian para
pendeta (seperti paderi, brahma, sami). Kerana sesungguhnya sesiapa yang
mengenakan pakaian seumpama itu atau menyerupai mereka, maka dia bukan
termasuk golonganku.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, al-Ausath)
Jika kita mahu mengambil contoh pada zaman sekarang, kita boleh melihat
terdapat sebahagain umat Islam yang menggayakan/mengenakan pakaian sari
(milik mereka yang beragama hindu), memakai pakaian Santa Claus (milik
orang Kristian), dan juga memakai pakaian sami yang berwarna kuning, dan
seumpamanya.
Dalam persoalan tasyabbuh ini sebagaimana yang dijelaskan, ia tidaklah
terhad dalam persoalan berpakaian, malahan bersifat umum dan menyeluruh.
Jika kita lihat hadis-hadis dalam persoalan tasyabbuh ini, ia turut
menunjukkan betapa Nabi menegaskan larangan menyerupai orang-orang kafir
dalam soal ibadah seperti solat, puasa, haji, jenazah, makanan, dan
seterusnya.
Contoh Larangan Tasyabbuh Dalam Ibadah Solat:
1 – Nabi melarang menggunakan loceng dan trompet bagi menunjukkan
masuknya waktu solat dan menyeru orang menunaikan solat. Beliau
menjelaskan perbuatan tersebut menyerupai kaum Nasrani dan Yahudi.
(Lihat Sahih Sunan Abi Daud, no. 511)
2 – Nabi melarang menunaikan solat ketika terbit matahari sehinggalah
bermula naiknya matahari. Begitu juga di waktu terbenamnya matahari.
Kerana pada waktu tersebut adalah waktu orang-orang kafir beribadah.
(Rujuk Hadis Riwayat Muslim, 2/208-209)
3 – Dilarang menunaikan solat di atas kubur dan menjadikan kuburan
sebagai masjid. Ini adalah kerana orang-orang kafir sebelum mereka
menjadikan kuburan sebagai masjid. (Rujuk Hadis Riwayat Muslim, 2/67-68)
Contoh Larangan Tasyabbuh Ketika Berpuasa:
1 – Nabi memerintahkan supaya bersahur untuk berpuasa supaya membezakan
dengan puasa ahli kitab yang berpuasa tanpa bersahur. (Rujuk Hadis
Riwayat Muslim, 3/130-131)
Larangan Tasyabbuh Dalam Urusan Sembelihan Haiwan:
1 – Nabi melarang menyembelih haiwan dengan menggunakan kuku kerana kuku
adalah pisau sembelihan orang-orang Habasyah. (Rujuk Hadis Riwayat
al-Bukhari, 9/513-517, 553)
Larangan Tasayabbuh Dalam Penampilan:
1 – Nabi memerintahkan supaya menyelisihi orang-orang musyrik dengan
cara merapikan misai, dan membiarkan janggut tumbuh panjang (jangan
dicukur). (Rujuk Hadis Riwayat al-Bukhari, 10/288)
Larangan Tasyabbuh Dalam Persoalan Adab:
1 – Nabi melarang memberi salam seperti orang Yahudi, iaitu mereka
memberi salam dengan kepala, tapak tangan, dan isyarat. (Lihat Silsilah
al-Ahadis ash-Shahihah, no. 1783)
2 – Nabi memerintahkan supaya menjaga kebersihan halaman rumah dan
jangan membiarkan ia dipenuhi sampah sarap. Kerana perbuatan mebiarkan
sampah sarap di halaman rumah adalah perbuatan orang-orang Yahudi.
(Rujuk Hadis Riwayat ath-Thabrani, al-Ausath, 11/2)
Maka, dengan penjelasan tersebut, kita perlu berusaha supaya menyelisihi
orang-orang kafir terutamanya dalam persoalan yang telah ditunjukkan
oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam. Kerana Allah berfirman,
“Kamu tidak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari
akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah
dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapa-bapa, atau anak-anak atau
saudara-saudara atau pun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang
telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka
dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke
dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di
dalamnya. Allah redha terhadap mereka, dan mereka pun merasa puas
terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah.
Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang
beruntung.” (Surah al-Mujadilah, 58: 22)
7 – Bukan Pakain Untuk Bermegah-megah (Menunjuk-nunjuk)
Dari Ibnu ‘Umar, dia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:
“Sesiapa yang memakai pakaian syuhrah (kebanggaan), maka Allah akan
memakaikannya pakaian kehinaan pada hari Kiamat kemudian membakarnya
dengan Api Neraka.” (Hadis Riwayat Abu Daud, 2/172, no. 4029)
Pakaian syuhrah adalah pakaian yang dipakai dengan tujuan supaya
terkenal di mata orang kebanyakan, sama ada pakaian yang sangat berharga
yang dipakai dalam rangka tujuan berbangga (mencari populariti) di
dunia dan perhiasannya atau pakaian yang lusuh dengan tujuan menampakkan
sifat kezuhudan dan menarik perhatian. (Lihat: Abu Malik Kamal,
Ensiklopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 153)
Hukum Menutup Kaki Bagi Wanita
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Sesiapa yang
melabuhkan pakaiannya (melebihi mata kaki/buku lali) dengan kesombongan,
maka Allah tidak akan melihatnya pada Hari Kiamat. Ummu Salamah
bertanya, “Bagaimana dengan kaum wanita, apa yang harus dilakukan pada
hujung (bawah) kain mereka?” Baginda pun menyatakan: “Sekiranya mereka
melabuhkannya, labuhkanlah sejengkal (dari tengah-tengah betis). Ia
berkata, “Sesungguhnya jika seperti itu (hanya sejengkal) maka kaki
mereka akan masih dapat tersingkap”. Baginda menjelaskan, “Maka,
labuhkanlah sehingga sehasta dan jangan lebih dari itu”. (Hadis Riwayat
Abu Daud, 4/364, no. 4119. an-Nasaa’i, 8/209, no. 5336-5339.
at-Tirmidzi, 4/223, no. 1736. Ahmad di dalam al-Musnad, 2/5555. Dan Abul
Razak as-San’ani di dalam al-Mushannafnya 11/82. Berkata Imam Muslim:
Sanad hadis ini sahih)
Berdasarkan hadis ini, bahawa wanita perlu (wajib) menutup kaki-kaki
mereka termasuklah betis-betis mereka iaitu dengan melabuhkan kain-kain
mereka sebanyak satu hasta (lebih kurang satu kaki) dari pertengahan
betis mereka.
Malah, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam mebenarkan pakaian wanita
terseret di atas tanah bagi tujuan menutup kaki-kaki mereka. (Lihat
penjelasannya oleh Ibnu Taimiyah di dalam Jilbab al-Mar’atil Muslimah
fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H, m/s. 166, al-Albani)
Berkenaan hadis tersingkapnya gelang-gelang kaki wanita di dalam perang
Uhud, iaitu sebagaimana hadis daripada Anas radhiyallahu ‘anhu, dia
berkata:
“Ketika waktu perang Uhud, kaum muslimin berada dalam keadaan
kucar-kacir meninggalkan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam, sedangkan
abu Thalhah berdiri di hadapan beliau Shallallahu ‘alaihi wa Salam
melindungi dengan perisai dari kulit miliknya. Aku lihat ‘Aisyah binti
Abu Bakar dan Ummu Sulaim berjalan tergesa-gesa. Aku melihat
gelang-gelang kaki mereka ketika keduanya melompat-lompat sambil membawa
bekas air di pinggangnya dan menuangkan bekas air tersebut ke
mulut-mulut kaum muslimin…” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/290. Muslim,
5/197)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani berkata: “Siatusi tersebut terjadi
sebelum turunnya ayat perintah menutup aurat (ayat hijab). (Dalam
keadaan seperti itu) Mungkin juga ia terjadi tanpa mereka sengajakan.”
(al-Albani, Jilbab al-Mar’atil Muslimah fii Kitabi wa as-Sunnah, 1412H,
m/s. 166)
0 komentar:
Posting Komentar
Silahkan Komentar Disini