Posted by Unknown on Selasa, April 14, 2015 in Islami | No comments
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
مَا مَلأَ ابْنُ آدَمَ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنٍ
“Tidak
ada tempat yang diisi oleh anak keturunan Adam yang lebih buruk dari
perutnya.” (Hadis Riwayat Ahmad, no. 17186. at-Tirmidzi, no. 2380.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
Sambungan hadis dalam riwayat at-Tirmidzi:
بِحَسْبِ
ابْنِ آدَمَ أُكُلَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ كَانَ لَا مَحَالَةَ
فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ وَثُلُثٌ لِشَرَابِهِ وَثُلُثٌ لِنَفَسِهِ
“Cukuplah
bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang
sulbinya (tulang punggung). Melainkan jika ia tidak dapat mengelak, maka
isilah 1/3 untuk makanannya, 1/3 untuk minumannya, dan 1/3 untuk
nafasnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 2380. Dinilai sahih oleh
at-Tirmidzi)
Syarah dan Huraian Hadis:
Hadis
ini menunjukkan celaan terhadap orang yang gemar berlebih-lebihan dalam
soal makan, atau celaan terhadap orang yang kekenyangan dan suka
memenuhkan perutnya dengan makanan.
Hadis
ini juga turut mengkhabarkan kesan buruk terhadap agama dan tubuh.
Kerana makan yang berlebihan mampu menimbulkan pelbagai penyakit dan
akan menghalang seseorang dalam menegakkan hukum-hukum Allah.
Ini
adalah petunjuk terbaik bagi seorang manusia dari sebaik-baik manusia
bahawa ukuran makanan terbaik untuk diisi ke dalam perut adalah 1/3
penuh. Kapasiti ini mampu meringankan kerja-kerja tapak penghadaman,
bermanfaat bagi tubuh, dan mampu menguatkan tubuh serta menjauhkannya
dari pelbagai jenis penyakit.
Terdapat
banyak hadis yang mencela seseorang yang makan hingga kekenyangan. Di
antaranya hadis yang diriwayatkan oleh al-Bazzar dengan dua sanad. Salah
satunya diriwayatkan dengan sanad marfu’ dan para perawi yang tsiqah,
iaitu:
أكثر الناس شبعا في الدنيا أطولهم جوعا في الآخرة
“Orang
yang paling banyak kenyang semasa di dunia adalah orang yang paling
banyak mengalami kelaparan pada hari kiamat.” (Hadis Riwayat
at-Tirmidzi, no. 2478. At-Tirmidzi menghasankannya, demikian juga
al-Albani dalam Shahih al-Jami’ ash-Shaghir, no. 1199. Ash-Shahihah, no.
343)
Hadis tersebut diucapkan kepada Abu Juhaifah yang pada ketika itu mengeluarkan bunyi sendawa.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
ما ملأت بطني منذ ثلاثين سنة
“Perutku belum pernah penuh semenjak 30 tahun lalu.”
Dan ath-Thabrani meriwayatkan sebuah hadis dengan sanad yang hasan:
أَهْلَ الشَّبَعِ فِي الدُّنْيَا هُمْ أَهْلُ الْجُوعِ فِي الآخِرَةِ
“Orang-orang
yang biasa kekenyangan semasa di dunia, mereka adalah orang-orang yang
kelaparan di akhirat.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, al-Mu’jam al-Kabir,
no. 11693. Al-Mundziri, al-Bushairi, dan al-Albani juga menghasankannya)
Ath-Thabrani
meriwayatkan dengan sanad yang jayyid bahawasanya Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pernah melihat seorang lelaki yang
memiliki perut yang sangat gemuk (boroi), kemudian beliau pun berkata
sambil memberikan isyarat dengan jari-jarinya:
لو كان هذا في غير هذا لكان خيرا لك
“Sekiranya
perutmu tidak seboroi ini, tentulah lebih baik bagimu.” (Hadis Riwayat
ath-Thabrani, al-Mu’jam al-Kabir, no. 2184. Dinilai dhaif oleh
al-Albani)
Syaikhaan (Imam al-Bukhari dan Muslim) meriwayatkan dengan lafaz yang ringkas sebagaimana berikut:
إِنَّهُ
لَيَأْتِي الرَّجُلُ الْعَظِيمُ السَّمِينُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا
يَزِنُ عِنْدَ اللَّهِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ وَقَالَ اقْرَءُوا { فَلَا
نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا }
“Sesungguhnya
pada hari kiamat akan datang seorang yang bertubuh amat gemuk, tetai di
sisi Allah timbangannya tidaklah lebih berat dari sayap seekor nyamuk.
Dan beliau berkata, bacalah: “Kami tidak mengadakan sebarang penilaian
bagi (amalan) mereka pada hari kiamat.” (Surah al-Kahfi, 18: 105).”
(Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 4360. Muslim, 4991)
Dalam sebuah hadis sahih disebutkan:
كُلُوا وَاشْرَبُوا وَالبَسُوا وَتَصَدَّقُوا، فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ وَلاَ مَخِيلَةٍ
“Makan,
minum, berpakaian, dan bersedekahlah. Tetapi jangan boros dan jangan
bersikap sombong.” (Ahmad, no. 6695. Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/140.
An-Nasaa’i, no. 2559)
Diriwayatkan oleh Ibnu Abi ad-Dunya dan ath-Thabrani dalam al-Ausath:
سيكون رجال من أمتي يأكلون ألوان الطعام ويشربون ألوان الشراب ويلبسون ألوان الثياب ويتشدقون في الكلام فأولئك شرار أمتي
“Kelak
akan muncul para lelaki dari kalangan umatku makan dengan pelbagai
jenis makanan, minum dengan pelbagai jenis minuman, berpakaian dengan
pelbagai jenis pakaian, dan gemar cakap besar. Mereka adalah
seburuk-buruk umatku.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, al-Mu’jam al-Ausath,
no. 2351. Dinilai hasan oleh al-Albani)
Luqman
pernah berkata kepada anaknya, “Wahai anakku, apabila perut telah penuh
maka fikiran pun akan tertidur, tidak dapat mendengar hikmah
(pelajaran), dan anggota badan pun terasa berat dari ibadah.”
Perut
yang kosong dari makanan memiliki faedah-faedah dan perut yang penuh
memiliki kesan buruk. Perut yang lapar dapat membersihkan hati,
menghilangkan sifat buruk, dan meningkatkan kecerdasan serta wawasan.
Manakala
perut yang sentiasa kekenyangan akan menjadikan otak menjadi lembab,
menggelapkan hati, banyak menguap, dan otak sering berkhayal. Dan ini
boleh menyebabkan tertutupnya fikiran sehingga hati menjadi berat ketika
dibawa untuk berfikir.
Di
antara faedah diperolehi hasil perut yang lapar adalah seperti
melemahnya dorongan hawa nafsu untuk bermaksiat dan mengurangkan
dorongan melakukan kerja-kerja yang buruk. Kerana di antara faktor yang
memperkuatkan dorongan hawa nafsu dan syahwat itu adalah makanan.
Dengan
meminimakan makan bererti dapat melemahkan dorongan hawa nafsu.
Kehidupan yang sejahtera mampu dikecapi oleh seseorang apabila ia mampu
mengawal nafsunya. Adapun hasil kehidupan yang buruk akan diperolehi
oleh seseorang yang tidak mampu mengawal hawa nafsunya dengan betul.
Ketika
perut lapar maka yang pertama sekali melemah adalah nafsu seks dan
keinginan berbicara. Jika perut seseorang sedang lapar maka tidak ada
dorongan nafsu dan keinginan untuk berbicara sehingga orang tersebut
terhindar dari kesalahan lisan. Dalam keadaan seperti ini, nafsu seks
juga akan melemah sehingga orang tersebut terhindar dari
perbuatan-perbuatan yang terlarang.
Di
antara faedah yang lain adalah berkurangnya keinginan untuk tidur.
Kerana seseorang yang makan dan minum dalam jumlah yang banyak maka
tidurnya juga akan semakin lama dan sudah tentu tidur yang banyak
tersebut akan menimbulkan kerugian di dunia dan akhirat serta akan
terluputlah banyak perkara agama dan dunia yang bermanfaat.
Di dalam kitab al-Ihyaa’,
Imam al-Ghazali menyenaraikan 10 faedah hasil sedikit makan (tidak
melampau dalam makan) dan 10 kesan buruk akibat banyak makan. Oleh sebab
itu, hendaklah seorang hamba tidak mengamalkan perkara tersebut
(mengamalkan banyak makan) kerana akan mendorong dirinya bersikap rakus
dan ia akan merasa sukar untuk meninggalkannya.
Oleh
sebab itulah, dari awal perlu dilakukan pencegahan (atau
penjagaan),kerana mencegah itu lebih mudah daripada menghilangkan kesan
buruk yang telah timbul.
Sekian ulasan dan komentar Imam ash-Shan’ani rahimahullah dalam Subulus Salam (4/311-312 – al-Maktabah at-Taufiqiyyah).
Kurang makan Tubuh Menjadi Lemah
Tubuh
manusia memang memerlukan makanan yang bermanfaat dalam kadar yang
betul agar tubuh menjadi segar dan boleh bekerja serta beribadah. Tetapi
apabila makan terlalu banyak atau berlebih-lebihan dengan kerap, maka
kesan yang tidak baik lainnya pula yang mungkin muncul. Demikian juga
apabila makan makanan yang tidak baik, maka ia juga menjadi faktor
datangnya penyakit.
Sebab itulah Rasulullah menyarankan melalui sabdanya di atas:
“Cukuplah
bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang
sulbinya (tulang punggung).” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 2380.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
Tetapi
apabila makan sehingga kenyang itu bukan termasuk amalan kebiasaan atau
terjadi pada waktu-waktu yang jarang (kadang-kadang) dan tidak
terus-menerus diamalkan, maka insyaAllah tidak mengapa.
Ini kerana dalam Shahih al-Bukhari sendiri
disebutkan bahawa Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu pernah minum susu
sehingga beliau berkata, “Demi Allah wahai Rasulullah, aku sudah tidak
memiliki cara untuk terus meminumnya (kerana perut telah penuh).”
Dalam
hadis Anas juga disebutkan bahawa para sahabat makan makanan hasil
berkat doa Nabi sehingga kenyang. (Shahih al-Bukhari, no. 3578, 5381,
5450, 6688)
Juga dalam hadis yang lain, ‘Abdurrahman B. Abu Bakr radhiyallahu ‘anhu berkata:
كُنَّا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلاَثِينَ وَمِائَةً،
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلْ مَعَ أَحَدٍ
مِنْكُمْ طَعَامٌ» فَإِذَا مَعَ رَجُلٍ صَاعٌ مِنْ طَعَامٍ أَوْ نَحْوُهُ،
فَعُجِنَ، ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ مُشْرِكٌ مُشْعَانٌّ طَوِيلٌ، بِغَنَمٍ
يَسُوقُهَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«أَبَيْعٌ أَمْ عَطِيَّةٌ» أَوْ قَالَ: «هِبَةٌ» قَالَ: لاَ، بَلْ بَيْعٌ،
قَالَ: فَاشْتَرَى مِنْهُ شَاةً فَصُنِعَتْ، فَأَمَرَ نَبِيُّ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِسَوَادِ البَطْنِ يُشْوَى، وَايْمُ
اللَّهِ، مَا مِنَ الثَّلاَثِينَ وَمِائَةٍ إِلَّا قَدْ حَزَّ لَهُ حُزَّةً
مِنْ سَوَادِ بَطْنِهَا، إِنْ كَانَ شَاهِدًا أَعْطَاهَا إِيَّاهُ، وَإِنْ
كَانَ غَائِبًا خَبَأَهَا لَهُ، ثُمَّ جَعَلَ فِيهَا قَصْعَتَيْنِ،
فَأَكَلْنَا أَجْمَعُونَ وَشَبِعْنَا، وَفَضَلَ فِي القَصْعَتَيْنِ،
فَحَمَلْتُهُ عَلَى البَعِيرِ، أَوْ كَمَا قَالَ
“Kami
pernah bersama-sama Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam (dalam
perjalanan) berjumlah seratus tiga puluh orang lalu beliau berkata:
“Adakah
di antara kamu yang memiliki makanan? Jika ada sebanyak satu sha’
makanan atau sejenisnya, maka buatlah adunan.” Kemudian datang seorang
musyrik yang berambut panjang lagi kusut-masai membawa kambing yang
digiringnya. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkata:
“Adakah
kambing ini untuk dijual atau untuk diberi percuma?” Atau Beliau
berkata dengan perkataan: “Atau sebagai hadiah?” Orang tersebut
menjawab: “Tidak, tapi untuk dijual.”
Maka
Beliau membeli seekor darinya. Lalu kambing tersebut pun dimasak dan
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memerintahkan agar hatinya
dibahagi-bahagikan. Demi Allah, tidak ada daripada kami yang berjumlah
seratus tiga puluh orang melainkan telah diberikan oleh Nabi Shallallahu
‘alaihi wa Sallam potongan jantung dari isi perut kambing tersebut.
Jika ada yang hadir di situ, pasti diberi, dan jika tidak tidak ada,
disimpan untuknya. Maka ia pun dibuat menjadi dua bekas (atau pinggan),
lalu mereka pun makan semuanya dan kami merasa kenyang,
dan masih tersisa dua bekas lalu kami bawa di atas unta, atau
sebagaimana dikatakannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, bab: Sesiapa Makan
Hingga Kenyang, no. 5382)
Ibnu Baththal mengatakan sebagaimana disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah (Wafat: 852H):
جواز الشبع وأن تركه أحيانا أفضل
“Hadis-hadis
ini menunjukkan dibolehkan makan hingga kenyang walaupun adakalanya
tidak kenyang itu lebih afdhal.” (Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari,
9/528)
Ath-Thabari berkata:
غير
أن الشبع وأن كان مباحا فإن له حدا ينتهي إليه وما زاد على ذلك فهو سرف
والمطلق منه ما أعان الأكل على طاعة ربه ولم يشغله ثقله عن أداء ما وجب
عليه
“Walaupun
kenyang itu mubah, tetapi ia memiliki batas dan tidak boleh melampau
dari itu. Kenyang yang dibenarkan secara umum adalah yang dapat membantu
seseorang untuk melakukan ketaatan kepada Rabb-nya dan beratnya makan
tidak menjadikannya lalai dari menunaikan kewajibannya.” (Fathul Bari
Syarah Shahih al-Bukhari, 9/528)
Al-Qurthubi berkata dalam al-Mufham ketika
menyebutkan kisah Abu Haitsam, ketika Nabi menyembelihkan seeokor
kambing untuknya dan untuk dua orang sahabatnya, mereka pun makan
sehingga kenyang. Kata al-Qurthubi, “Di dalam kisah ini terdapat dalil
dibolehkan kenyang. Adapun hadis yang melarang kenyang, ia boleh
difahami bahawa kenyang yang dilarang tersebut adalah yang memberatkan
perut dan menghalang orang untuk melaksanakan ibadah, melahirkan
perasaan sombong, angkuh, asyik tidur, dan menjadi malas. Kenyang yang
dibenci ini boleh menjadi haram bersesuaian dengan kesan buruk yang
ditimbulkannya.” (Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari, 9/528)
Kata
Imam al-Ghazali rahimahullah, “Peringkat-peringkat kenyang itu ada
beberapa jenis. Pertama, kenyang yang menjadi penopang kehidupan. Kedua,
kenyang yang bertujuan untuk boleh berpuasa dan berdiri solat. Ketiga,
kenyang supaya boleh melaksanakan amalan-amalan sunnah. Keempat, kenyang
yang menjadikannya mampu bekerja. Kelima, kenyang yang cukup-cukup
memenuhi sepertiga perut, dan ini diharuskan. Keenam, kenyang yang
melebihi 1/3 perut sehingga menyebabkan badan menjadi berat dan banyak
tidur. Ini dibenci. Ketujuh, kenyang yang melebihi 1/3 perut sehingga
membahayakannya, dan ini adalah kenyang yang dilarang dan ianya haram.”
(Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari, 9/528-529)
Dalam Thibbun Nabawi karya
Ibnul Qayyim rahimahullah (Wafat: 751H), dijelaskan bahawa pengambilan
makanan perlulah pada kadar yang betul. Di antara sebab-sebab timbulnya
penyakit adalah:
1, Mengambil makanan dengan belebihan, pelbagai aneka jenis, dan dari jenis yang sukar untuk dihadam oleh sistem penghadaman.
2,
Mengambil makanan yang banyak sebelum makanan yang dimakan di waktu
pertama sempat dihadam atau dicernakan sistem penghadaman.
3, Makan sehingga melampaui keperluan tubuh.
Kata
Ibnul Qayyim lagi, “Jika seseorang itu mengambil makanan pada kadar
yang betul, hanya makan bersesuaian dengan keperluan, serta kuantiti dan
kualiti apa yang dimakan itu terjaga pada kadar yang betul, maka tubuh
akan mendapat manfaat yang banyak dari hasil makanan tersebut.”
Kata
beliau lagi, “Seseorang itu cukup dengan bebrapa suap makanan yang
dapat menegakkan tulang sulbinya sehingga kekuatannya tidak berkurang
dan badannya tidak lemah. Tetapi jika lebih dari itu, hendaklah ia makan
paling banyak pun tidak lebih dari 1/3 perutnya. Manakala 1/3 lainnya
dibiarkan untuk minuman dan pernafasan. Ini adalah cara makan yang
paling bermanfaat untuk badan dan jantung. Sekiranya perut seseorang
penuh dengan makanan, maka tempat untuk minuman pun menjadi sempit. Jika
tempat tersebut diisi dengan minuman, maka tempat untuk pernafasan
menjadi sempit dan ia akan mengalami kepayahan. Ini juga akan menjadi
faktor terganggunya fungsi tubuh dan jantung sekaligus membahayakannya.
Kekenyangan
yang melampau akan mengurangkan daya tubuh walaupun ia mungkin
menaikkan tubuh badan. Kekuatan tubuh badan yang betul itu sebenarnya
terbina hasil dari khasiat (atau gizi) yang diserapnya (dari makanan
yang berkualiti), bukan dari banyaknya makan (secara umum).” (Thibbun
Nabawi, m/s. 18-19)
0 komentar:
Posting Komentar
Silahkan Komentar Disini